Onmisbaar voor iedereen die met offertes werkt!

 

  • Op donderdag 9 september 2021 kennis- en netwerkcongres gedurende de dag

Donderdag 9 september 2021

Het verhaal van…

Arjo Bunnik

De offertefabriek?

Het kost een massa tijd, veel energie om het goed te doen en maar al te vaak doen we het toch nog voor niks: het maken van een offerte, aanbieding, RFP of hoe je het stuk papier of PDF richting klant ook wilt noemen.

Maar weinig verkopers hebben het lef om ‘nee’ te zeggen tegen een offerteaanvraag van een potentiële klant. Na urenlange calculaties, literaire hoogstandjes, stapels bijlagen (juridisch, technisch, referenties en wat al niet meer) gaat het boekwerk richting klant.

Maar wat wil deze klant nu echt? Uit onderzoek blijkt dat hij vaak hele andere zaken belangrijk vindt dan in de offerte wordt gevraagd. Wat de klant wel belangrijk vindt en hoe je dit stuurt wordt toegelicht in deze prikkelende keynote!

 

Marrije Schaake

Waarom een dikke RfP niet werkt

Zekerheid – heel belangrijk in het leven, en helemáál belangrijk als je bij een organisatie in de publieke sector werkt. Bij dienstverlenings- en ICT-projecten liggen afbreukrisico’s immers steeds op de loer. De verleiding is dan aanwezig om voor de start van een project al zo veel mogelijk vast te leggen, zodat je als opdrachtgever niet voor verrassingen komt te staan. Alles alvast goed beschrijven in een RfP, dan zijn we goed ingedekt! Maar op die manier bereik je niet de beste resultaten: niet voor je doelgroepen en ook niet voor je organisatie. Marrije laat zien waarom niet, en wat dan wél werkt.

Vivianne Kroone

Efficiënt omgaan met je mailbox

 Controleer jij je e-mail of controleert je e-mail jou?

 Stroomt je mailbox over? Zie jij door je e-mails je mailbox niet meer? Ben je hierdoor e-mails soms kwijt of vergeet je te reageren?

Omschrijving van de workshop De mailbox is voor veel mensen een echte productiviteitskiller. Je kan gemiddeld 2 tot 3 uur per dag kwijt zijn aan e-mails behandelen en zoeken in je mailbox. Dit gaat ten koste van de tijd die je ook had kunnen gebruiken voor de dingen die je eigenlijk gepland had om te doen of ander belangrijk productief werk.

Vaak is de mailbox één van de grootste afleiders die er voor zorgt dat je je geplande werk niet gedaan krijgt. Dit terwijl het toch echt een stuk handiger kan (de meeste mensen hebben dit alleen nooit geleerd). Door slim met je mailbox om te gaan bespaar je niet alleen veel tijd en frustratie, je kunt zelfs je mailbox als productiviteitstool gaan gebruiken. 

Tijdens deze training leer je waarom mailboxen exploderen en wat jij er aan kan doen. Je leert slim en snel e-mails verwerken met het OBO model. Je leert efficiënte e-mailarchivering en hoe je overzicht krijgt op taken en deadlines. Met de do’s en don’ts van goed mailbox management in de pocket, ben je minder tijd kwijt aan e-mail en weet je exact wat jou te doen staat, waar jouw prioriteiten liggen en welke taken jouw aandacht en tijd nodig hebben.

 Doelgroep Professionals die graag minder tijd kwijt willen zijn aan hun mailbox en meer tijd willen voor ander belangrijk werk.

 Doel Maak van je mailbox een handige productiviteitstool, waardoor je slim en snel je mail kunt verwerken. Zo heb je meer tijd over om te werken aan belangrijke zaken en kun je je hier beter op focussen.

 

Marcel Hazeleger

@

Rutger van Dijk?
Annemarie Buijsse
Frans Smit

Wel digitaal, nog niet duurzaam?

Alle departementen hebben digitaal informatiebeheer ingevoerd. Hiermee is aan de aanwas van papieren archief (bijna) een einde gekomen. Het duurzaam toegankelijk beheer blijft nog achter.

Het vraagstuk van het goed, geordend en toegankelijk houden van digitaal informatie is nog lang niet opgelost. Het gaat dan om organisatorische, technische en informatie-inhoudelijke aspecten. Daarbij moet altijd centraal staan dat die informatie ook op langere informatie authentiek en bruikbaar moet blijven.

Gelukkig zijn er inmiddels ook best practices beschikbaar, die wellicht ook voor bid professionals als voorbeeld kunnen dienen voor het inrichten van hun eigen informatiebeheer.

Ireen Boon

Wordt nog bekend gemaakt

TBA

Wat is de toegevoegde waarde van werken?

Toine Simons

Het agile salesproces

Hoe kan je flexibel en behendig grip krijgen op de besluitvormingsprocessen van de klant?

Dienstverleners halen te weinig resultaat uit hun verkoopinspanningen. Een belangrijke reden van dit ‘falen’, is dat dienstverleners teveel op traditionele sales methoden vertrouwen. Maar ook omdat dienstverleners zich teveel op hun oplossingen richten.

Dienstverleners die zich willen onderscheiden van de concurrentie, zijn genoodzaakt een andere, effectievere verkoopstijl te ontwikkelen en te implementeren. Die effectievere verkoopstijl is voorhanden: verkopen benaderen als ‘agile projectmanagement’.

Het agile verkoopproces is een geregisseerd ‘co-kwalificatie’ proces dat samen met de klant, voorafgaand aan de offerte, in transparante stappen wordt uitgevoerd. Het doel van dit proces is de requirements van de klant evalueren waardoor de voorgestelde oplossingen beter aansluiten bij wat de klant echt nodig heeft.

In plaats van te mikken op 100 procent requirements vooraf, wordt het verkoopproces in kleine ‘kwalificatie’ stappen voorgesteld. Enerzijds om de requirements van de klant, een realistische budget allocatie en het afbreukrisico van een verkeerde beslissing, helder te krijgen. Anderzijds zal de waarde die de dienstverlener kan toevoegen, veel beter kunnen worden gepositioneerd.

Bij een goed geregisseerd agile verkoopproces, is er sprake van een match tussen het verkoopproces en het inkoopproces. Mèt commitment van de klant een goed kwalificatietraject afspreken dat leidt tot ‘de beste optie voor de klant’.

Programma

Het programma van dit kennis- en netwerkcongres is zodanig samengesteld dat de onderwerpen belicht worden door zeer hoog gekwalificeerde en ervaren sprekers. Zij gaan ieder vanuit hun eigen invalshoek uitgebreid in op het thema van dit congres. Reserveer hier nu uw toegangsticket!

Door deze modulaire opbouw kunt u uw eigen parallel-programma samenstellen rond het congresthema.

Uiteraard is er alle gelegenheid om met de sprekers en met elkaar van gedachten te wisselen, vragen te stellen, kennis te verrijken en te netwerken!

APMP Nederland is een beroepsvereniging van professionals zonder enig commercieel belang.

Tijdschema

Programma kan op onderdelen nog veranderen. Kijk voor de laatste stand van zaken regelmatig op deze website

08:30 – 09:30

Ontvangst

09:35 – 09:40

Opening van het congres door Wouter van Tienhoven, voorzitter van vereniging APMP Nederland

09:45 – 10:20

10:25 – 10:50

11:05 – 11:30

Netwerkpauze

11:35 – 12:25

Parallelsessies 1

12:30 – 13:30

Uitgebreide netwerk lunch

13:35 – 14:25

Parallelsessies 2

15:10 – 15:30

Netwerkpauze

15:35 – 15:45

Plechtige uitreiking APMP awards

15:50 – 16:15

16:20 – 16:45

16:50 – 17:15

17:20 – ±18:20

Netwerken, borrelen en napraten